علی آبادی، وزی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی کنایهآمیز نسبت به شهرداری تهران گفت: بعضاً بهانه میکنند که ما فوری اتوبوس میخواهیم؛ در تولید اتوبوس نیازمند واردات نیستیم! این در حالی است که اخیرا پرونده قرارداد دو میلیارد دلاری شهرداری تهران با چینیها در مزینه خرد وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس خبرساز شده و یکی از انتقادات به این قرارداد، عدم ...
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عضویت دو کشور چین و ایران در بریکس و شانگهای، فرصتهای تجاری زیادی را برای دو کشور فراهم میکند، گفت: وزارت صمت از همه شرکتها خواسته که پیشبرنامهای ارائه و اعلام کنند ارز را برای چه چیزی میخواهند.
علی آبادی تاکید کرد: امروز خودرو تبدیل به کالای سرمایهای شده بنابراین باید در این حوزه جهش تولید رخ دهد تا خودرو ماهیت سرمایهای خود را از دست دهد و اگر کسی خودرویی خرید در پارکینگ گذاشت بداند که این خودرو دیگر حالت سرمایه برای او ندارد. وی افزود: هم کشورهای آفریقایی و همسایه و هم برخی از کشورهای اروپایی طالب خرید خودروی ایرانی هستند.
وزیر صمت با اشاره به افزایش تولید خودرو در کشور به ۵هزار دستگاه در روز گفت: تلاش داریم که این رقم را حدود ۲۰درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.
در حالی که وزیر صمت شورای رقابت را مسئول افزایش قیمت خودرو دانست، سخنگوی مرکزی ملی رقابت گفت: شورای رقابت هیچ وقت قیمت گذار خودرو نبوده بلکه شورای رقابت صرفاً دستورالعمل را طراحی و آن را ابلاغ میکند.
وزیر صمت با تاکید بر اینکه خودروسازان باید به تعهدات خود پایبند باشند، در غیر این صورت به قوه قضاییه معرفی خواهند شد، درباره حل مشکلات تامین لاستیک گفت: با توافقاتی که با انجمن لاستیک داشتیم به زودی مشکلات در این بخش نیز حل خواهد شد.
اعضای انجمن صنفی صنعت تایر، در نامهای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به عدم تغییر قیمت تایرهای باری اتوبوسی طی ۱۸ ماه اخیر و زیان ۵۰ درصدی تولید آنها، نسبت به تعطیلی خطوط تولید این تایرها هشدار دادهاند و دیگر تولید با این شرایط را مقرون به صرفه ندانسته و اعلام میکنند که با توجه به لزوم تامین، حاضر به واردات هستند.
واردات خودروهای کارکرده به بزرگترین ضربهگیر بازار خودرو در ماههای اخیر تبدیل شده است. با این حال وزیر صمت در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرد از شنیدن واردات خودروهای کارکرده کهیر میزند. حال سوال را باید مطرح کرد که آیا عباس علیآبادی احیاناً با مشاهده پراید 400 میلیون تومانی و خودروهای غیراستاندارد ایرانی کهیر نمیزند؟
وزیر صمت در پاسخ به سوالی درباره تولید پژو پارس در سال آینده، گفت: ممکن است برخی کالاها یا خودروها هنوز در تطبیق با استانداردها نمره مطلوب را دریافت نکرده باشند اما تلاش میکنیم این موضوع حل شود تا کسانی که ثبت نام کردند به محصولی مورد تقاضای خود برسند.
زمزمه تولید و واردات خودروهای برقی در سال آینده در حالی مطرح است که هیچ صحبتی درباره نحوه تامین برق آنها نمیشود. اتفاقی که که ممکن است در نهایت منجر به مازوتسوزی و آلودگی بیشتر هوا در شهرهای بزرگ شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم میکند، گفت: تولید کننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است ولی یله و رها هم نیست.